Vodič za kupnju ležajeva
Niste sigurni koje ležajeve trebate nabaviti? U ovom vodiču objasnit ćemo najvažnije pojmove i činjenice o ležajevima. Također ćemo objasniti koji su ležajevi najbolji za vaš način vožnje ili klizanja.
1. Ležajevi općenito
Kotač treba 2 ležaja da bi se okretao na osovini. Ležaj može imati veliki utjecaj na brzinu i osjećaj vaše vožnje/klizanja.
Bez obzira na vrstu ležaja koju imate, trebali biste izbjegavati pijesak, vodu i vlažne uvjete u bilo kojem trenutku, jer će to znatno skratiti vijek trajanja vaših ležajeva. Redovito čišćenje i podmazivanje ležajeva može pomoći u povećanju njihove trajnosti i brzine. Pogledajte kako očistiti svoje ležajeve ovdje.
Također, potreban je distancer za popunjavanje prostora između ležajeva kako bi se izbjeglo uništavanje ležajeva i stvorila čista rotacija kada su osovine zategnute. Veličina distancera ovisi o veličini korištene osovine.
8 mm distancer
6 mm distancer
Kvaliteta ležajeva ovisi o nizu faktora, kao što su:
- Materijal
- Preciznost (ABEC)
- Podmazivanje
- Zatvoreni ili otvoreni (Uklonjivi štit)
Koji tip ležaja je najbolji za vas:
- Ako uglavnom vozite/klizate vani, preporučujemo zatvorene ležajeve podmazane mašću,
jer su najotporniji na prljavštinu i prašinu te zahtijevaju malo ili nimalo održavanja. - Ako uglavnom vozite/klizate unutra, možete koristiti otvorene ležajeve koji se brzo okreću i lako se čiste.
- Ako ste zainteresirani za brzinu i duge vožnje, možete koristiti ležajeve visoke preciznosti podmazane uljem. Oni se izuzetno brzo okreću i lako se čiste, ali prljavština ih može brzo oštetiti.
2. Montaža
Ležaj se obično može pritisnuti palčevima. Kada je ležaj pravilno montiran, on je u liniji s jezgrom kotača. Ako strši u jednom kutu, nije pravilno montiran i bit će uništen prilikom klizanja. Ako imate kotač s metalnom jezgrom, može biti teško montirati ležaj, u tom slučaju koristite gumeni čekić ili kvadratni komad drveta da ga utisnete.
Nikada nemojte koristiti metalni čekić jer će uništiti ležaj i vašu garanciju.
Alternativno, možete koristiti malo podmazivanja da postavite ležaj na mjesto, ako to učinite, zapamtite da morate ukloniti sav višak podmazivanja nakon toga.
3. Ležajevi u detalje
Materijal
Materijal ležajeva jedan je od najvažnijih faktora za njihovu kvalitetu i trajnost. Većina ležajeva izrađena je od čelika. Jeftini ležajevi obično su izrađeni od prešanog lima ili kaljenog ugljičnog čelika, obje vrste nisu preporučljive za dug vijek trajanja.
Bolji ležajevi izrađeni su od pravog čelika za ležajeve, kao što su krom, titan ili švicarski čelik.
U keramičkim ležajevima (obično se koriste za brzo klizanje) kuglice su izrađene od industrijske keramike (silicij nitrid). Keramičke kuglice rijetko hrđaju i trajnije su od čelika.
Cijena i kvaliteta vrlo su usko povezane kada je riječ o ležajevima, i obično možete vjerovati poznatim markama da proizvode dobre i trajne ležajeve.
Preciznost/ABEC
Ležajevi su kategorizirani prema industrijski prihvaćenoj ABEC specifikaciji. ABEC opisuje koliko su ležajevi dobri u prenošenju sile koja se na njih primjenjuje. Više ABEC klase pružaju bolju preciznost, učinkovitost i veće brzinske mogućnosti, ali NE čine nužno da se komponente brže okreću. ABEC ocjena ne odnosi se na druge kritične faktore, kao što su preciznost distancera i kotača ili materijal. Svi ležajevi gube svoju razinu preciznosti nakon nekog vremena korištenja.
Imajte na umu da ne koriste sve marke ABEC skalu (npr. Bones) i da postoje druge skale za ležajeve.
ABEC znači Annular Bearing Engineering Committee.
Podmazivanje
Ležajevi mogu koristiti ulje ili mast kao podmazivanje. Ležaj nikada ne smije raditi "bez" podmazivanja, ako to učini, rastopit će se i izgubiti brzinu ili se potpuno blokirati.
- Ulje: Rezultira velikom brzinom zbog manje otpornosti u materijalu za podmazivanje. Tanko ulje daje veću brzinu, ali također zahtijeva češće održavanje.
- Mast: Odupire se vodi i prljavštini više od običnog ulja. Zahtijeva gotovo nikakvo održavanje, ali stvara veću otpornost, što također znači manju brzinu.
Napomena: Voda može ukloniti sve podmazivanje! Ako se to dogodi i voda se osuši, vaši ležajevi će se jako zagrijati i moguće se rastopiti i stvarati zvukove sljedeći put kada ih koristite. To znači da trebate zamijeniti ležajeve. U nekim slučajevima, ako niste vozili na njima u međuvremenu, mogu se spasiti ako se pravilno očiste i podmažu prije sljedeće upotrebe.
Štitovi/Brtve
Kako bi se spriječilo ulazak prljavštine, pijeska i vode u ležajeve, često se postavlja štit ili brtva na svaku ili jednu stranu ležaja.
- Štit je obično metalni štit montiran na vanjski prsten i ima mali razmak do unutarnjeg prstena (također se naziva ležaj otporn na prašinu). Ležajevi sa štitovima imaju malo trenja i stoga se lakše okreću, dajući vam veću brzinu. S druge strane, ležaj nije savršeno zaštićen od vode i prljavštine.
- Brtva (prikazana dolje) izrađena je od čelika ojačane gume, koja je montirana na vanjski prsten i lagano dodiruje unutarnji prsten. Pruža bolju zaštitu i gotovo nikakvo održavanje, ali također veće trenje i nešto manju brzinu.
4. Standardi i preciznost ležajeva objašnjeni
Postoji niz faktora koje pokrivaju ABEC ocjene. Jedan od njih je ekscentričnost (okruglost) staze u unutarnjem prstenu. Tablica ispod prikazuje maksimalnu dopuštenu ekscentričnost.
Tip | mm | Inči |
ABEC 1 | 0.0075 mm | (0.000295") |
ABEC 3 | 0.0050 mm | (0.000197") |
ABEC 5 | 0.0035 mm | (0.000138") |
ABEC 7 | 0.0025 mm | (0.000098") |
ABEC 9 | 0.0012 mm | (0.000047") |
To znači da što je viša ABEC klasifikacija, to je manja odstupanje u dijelovima ležaja = više snage se prenosi na kotač.
ABEC i ILQ ne mogu se izravno usporediti jer je ILQ naziv marke, a ABEC je standard.
ABEC ležajevi se mjere prema točnosti u proizvodnji, a ne prema trajnosti ili funkciji pod opterećenjem. Twincam, proizvođač ILQ, ocjenjuje kvalitetu svojih ležajeva na skali sličnoj ABEC skali. Ali unatoč tome, ILQ ležajevi imaju 6 kuglica, dok ABEC ležajevi imaju 7.
Da pojasnimo razliku, ILQ nije standard, kao što su ABEC ležajevi. ILQ treba stoga gledati kao neocijenjeni ležaj od profesionalnog proizvođača ležajeva za inline klizanje i nije optimalan za industrijske strojeve.
Bones ležajevi su napravljeni isključivo za klizanje - i ne mogu se uspoređivati s ABEC specifikacijama.
Rječnik za ležajeve i njihove štitove naveden je ispod (vrsta ležaja obično je otisnuta na ležaju zajedno s veličinom, npr.: 608ZZ).
608
- Standardni ležaj
- Vanjski promjer 22 mm
- Širina 7 mm
- Unutarnji promjer 8 mm
688
- Mini/Mikro ležaj
- Vanjski promjer 16 mm
- Širina 5 mm
- Unutarnji promjer 8 mm
Z
- Štit, 1 metalni štit
- Otvoren na drugom kraju za lako održavanje (uvijek okrenite otvorenu stranu prema unutrašnjosti kotača prilikom montaže)
ZZ
- Štit, 2 metalna štita
- Štitovi su montirani s malim C-prstenom, koji se mora ukloniti kako bi se uklonio štit za održavanje.
2RS/RS/RZ
- Brtva, 2 čelično ojačane gumene brtve
- Brtve montirane bez C-prstenova. Moguće je pažljivo ukloniti brtve iglom za održavanje.
BRS
- Brtva, 2 čelično ojačane gumene brtve (bez kontakta)
- Brtve montirane bez C-prstenova. S dodatnom dobrom zaštitom protiv ulaska vode u ležaj.